Veel omzet, maar weinig winst: zo voorkom je het

Het geld stroomt binnen en je rekent jezelf rijk. Totdat je er bij het opmaken van je jaarbalans achter komt dat er een gapend gat zit tussen je winst en omzet. Je hebt een negatieve cashflow. Een verkeerde kostprijs berekenen, investeringen terugverdienen en coronaregelingen terugbetalen zijn hier mogelijk de oorzaak van. Maar wat houdt dat in en hoe kun je het voorkomen?

Online meer klanten bereiken 

In deze toolkit vind je alle gereedschappen om online succes te boeken. 

Direct aan de slag

Je cashflow is het geld dat je ontvangt en uitgeeft. Je hebt een negatieve cashflow wanneer er meer geld uit je organisatie stroomt dan dat er binnenkomt. “Om deze geldstroom in de plus te krijgen, heb je inzicht in je financiële situatie nodig. En moet je onderbouwd plannen en vooruitdenken”, stelt Robin Roos, eigenaar van Roos bedrijfsadministratie en consultancy. Hij geeft je handvatten bij 3 veelvoorkomende situaties die een negatieve cashflow kunnen veroorzaken, zodat jij in de toekomst een positieve cashflow hebt.

1. Verkeerde kostprijs berekenen

Veel bedrijven stemmen hun verkoopprijs af op de geschatte kostprijs van hun product of dienst. Een juiste kostprijs is dan essentieel. In je kostprijs neem je alle kosten mee: directe en indirecte kosten, vaste en variabele kosten. De boosdoener bij het verkeerd berekenen van je kostprijs, zijn vaak de indirecte kosten. Bijvoorbeeld de kosten voor de software van het kassasysteem of afschrijvingen. Deze zijn namelijk niet direct inzichtelijk, waardoor een onvolledige berekening op de loer ligt.

Voorbeeld

Je start in de detailhandel en hebt de eerste 3 maanden 36.000 euro omzet. Uit de boekhouding blijkt echter dat je in diezelfde maanden 30.000 euro aan kosten maakte. De kosten voor verzending en verpakking lagen namelijk hoger dan berekend in de kostprijs. Daarnaast kreeg je veel retouren, wat ook extra kosten met zich meebracht.

Handvatten

Met de volgende handvatten kun je je kostprijs beter berekenen:

  • Loop door welke stappen je bedrijf neemt van inkoop tot aflevering aan de klant. En wat elke stap kost. Zo weet je zeker dat je geen enkele kostenpost over het hoofd ziet. Tel alle kosten bij elkaar op, bijvoorbeeld in Excel of met behulp van je boekhoudprogramma, en deel dit getal door het aantal producten dat je verwacht te verkopen of het aantal diensten dat je verwacht te verrichten.
  • Zorg dat er tussen je kostprijs en je verkoopprijs nog een marge zit: je winstmarge. Roos adviseert een marge van 5%.

    Houd daarnaast bij het berekenen van je kostprijs rekening met een foutmarge en onvoorziene kosten. Dit doe je bijvoorbeeld door van beide een gemiddelde van voorgaande jaren te berekenen. Check of je verkoopprijs marktconform is door de prijskwaliteitverhouding met concurrerende producten te vergelijken. Als je een hogere prijs hanteert, verwachten consumenten een betere kwaliteit of service.

  • Verander je iets aan je productaanbod, investeer je in nieuwe software of bied je vanwege de coronacrisis extra services aan zoals gratis verzending? Neem deze extra kosten mee in je kost- en verkoopprijs.

2. Investering terugverdienen

Externe financiering van een investering betaal je terug vanuit een positieve cashflow, met het binnenkomende geld dus. “Tijdens de terugbetaaltermijn kan het voorkomen dat je omzet hoog is, maar dat de winst laag uitvalt vanwege de rente die hoort bij de betaalverplichtingen aan de investeerder. De voorspelling van je cashflow is dan belangrijk”, geeft Roos aan.

Voorbeeld

Je opent een pop-up camping en koopt voor de opening tenten, sanitair, verlichting en bedden. Een investeerder financiert de opening. Na je opening komen er veel boekingen binnen en je omzet is goed. Maar voordat je gaat verdienen, moet je de investering terugbetalen, inclusief rente. Daardoor houd je onderaan de streep geen winst over.

Handvatten

Je kunt je investering terugverdienen door je kostprijs op de investeringskosten aan te passen. Daarnaast helpen de volgende handvatten om je investeringstermijn goed te berekenen:

  • Een investeringsbegroting geeft je inzicht in en zorgt voor grip op je financiën. Je zet op een rij wat je minimaal aan bedrijfsmiddelen en geld nodig hebt en berekent hoelang je nodig hebt om de investering terug te betalen.
  • Met een liquiditeitsbegroting volg je het geld van je bedrijf. Je berekent hoeveel geld er op je bankrekening staat na inkomsten en uitgaven. Je hebt zo direct inzicht of er altijd genoeg geld is om je rekeningen te betalen. En of je in bepaalde maanden extra geld nodig hebt.
  • Maak in Excel een exploitatiebegroting voor de aankomende 6 maanden, een soort winst- en verliesrekening, waarbij je omzet en kosten naast elkaar zet. In je exploitatiebegroting vul je je bankrekeningsaldo, standaard kosten, zoals personeel, inkoop, inkomstenbelasting, btw, gas en licht, en geschatte inkomsten per maand in. Heb je te maken met een lange betalingstermijn, bijvoorbeeld omdat gasten pas tijdens hun verblijf betalen, terwijl ze soms al maanden van tevoren boeken? Neem de inkomsten dan pas mee voor de maand waarin de betaling plaatsvindt. En neem seizoensinvloeden mee, zoals het toeristische seizoen of wintersluiting.

    Heb je de verwachting opgesteld? Maak dan een worst case en een best case scenario, waarbij je in beide gevallen 25% afwijkt van de verwachting. Zo krijg je een beeld bij je huidige en de verwachte cashflow, waardoor je weet of je zuinig moet zijn of juist ruimte hebt voor een extra investering.

3. Coronaregelingen terugbetalen

Een verkeerde omzetinschatting kan leiden tot terugbetaling van coronagerelateerde overheidssteun. Een aantal coronaregelingen is namelijk gebaseerd op je omzetverwachting. Wanneer deze omzet hoger uitkomt dan verwacht, moet je een gedeelte van het uitgekeerde bedrag terugbetalen. Hierdoor valt je daadwerkelijke winst lager uit. Roos adviseert om bij de berekening advies te vragen aan een financieel expert, bijvoorbeeld je boekhouder.

Voorbeeld

Je hebt een restaurant, met 5 medewerkers in dienst. Vanwege de horecasluiting schat je in dat je de aankomende maanden 80% omzetverlies hebt. Je vraagt de NOW aan. De uitkering van de NOW is gebaseerd op je inschatting en je ontvangt een voorschot. Je omzetcijfers blijken echter hoger dan geschat, omdat je een bezorgdienst startte. Je moet daardoor een deel van de NOW-vergoeding terugbetalen.

Handvatten

De volgende handvatten helpen om je omzet beter te berekenen:

  • Is de periode waarvoor je de aanvraag hebt gedaan afgerond? Duik je boekhouding in en bereken meteen of de omzetinschatting correct was en welk bedrag je eventueel moet terugbetalen. Dit bedrag kun je dan meenemen in je berekeningen voor de komende maand.
  • Heb je toch wat inkomsten? Zet dan een deel van het ontvangen bedrag dat je niet direct nodig hebt op een spaarrekening en zet het in je cashflow-berekening in een speciale post. Het geld dat je ontvangt vanuit de regelingen geldt dan als laatste redmiddel.
  • Moet je een hoog bedrag aan regelingen en uitstel van betalingsverplichtingen terugbetalen? Maak hier een inschatting en begroting van. Vergelijk het met het opstellen van een investeringsbegroting, waarbij je berekent wanneer je aan de betalingsverplichting aan investeerders kunt voldoen. In dit geval zijn de investeerders de overheid aan wie je terugbetaalt. Verhoog indien nodig, en marktconform, je kostprijs, zodat je financiële situatie op orde komt.

Hogere werkdruk

Roos geeft tot slot een laatste advies: “Blijf altijd aan je personeel denken. Meer omzet betekent vaak meer werkzaamheden en een hogere werkdruk. Dat extra werk kan fijn zijn, maar daardoor is er minder tijd voor controle op de werkzaamheden. Dat resulteert in een hogere foutmarge. Denk aan beschadigde producten en verkeerde verzendingen. Dit leidt weer tot ontevreden klanten en herstelwerk, waardoor je omzet verliest. Stimuleer werknemers daarom om elkaar scherp te houden en hou in de gaten of iedereen zijn werk nog fijn kan uitvoeren. Is het financieel haalbaar, investeer dan indien nodig in extra personeel. Zo kun je de extra werkzaamheden efficiënt uitvoeren, waardoor je omzet weer oploopt. Met andere woorden: zorg dat je personeel duurzaam inzetbaar is. Bij een te hoge werkdruk ligt een burn-out namelijk op de loer, met alle bijkomende kosten.”

Bron: Kamer van Koophandel

Recente tweets

Volg ons

Twitter icon
Facebook icon
LinkedIn icon
RSS icon

Recent nieuws

gepubliceerd 3 dagen 20 uur geleden
gepubliceerd 4 dagen 22 uur geleden

Contact

JB Administraties en Belastingen
Zanddijk 1
9321 TL  Peize
T: 050-5034279
M: 06-51.249.373
E-mail adres JB Administratiekantoor

Online boekhouden

Inloggen online boekhouden

Copyright 2018 | Disclaimer | Privacy Back to Top |

Back to Top